Konkistak eta genozidioak munduan zehar sakabanatu ditu zirkasiarrak,
etxean ia desagerrarazteraino; gaur egun, Errusiako hiri turistikoenaren
abaroan bizirik irauten ahalegintzen dira milaka gutxi batzuk.
Munduko hiririk luzeena omen da Sotxi, Los Angelesen ondoren. Itsaso
Beltzaren ertzean hedatzen diren hainbat hiri biltzen ditu Errusiako
kostaldeko perlak. Harrizko hondartzetan, eta hareazko baten batean,
ur-kirolak daude, gauez diskotekak eta jatetxeak dituzte, jolas-parkeak
eta lorategi botanikoak, eta siberiar neguen ondotik indar hartzeko sanatorium
ugari. Munduko estatu handienak ur epeleko kosta-lerro txikia dauka
turismorako. Errusiar inperioko dozenaka etnia biltzen dira Sotxin;
eslaviarrez gain, badira armeniarrak, georgiarrak, begi arraildudun
asiarrak... baita zirkasiarrak ere. Milaka gutxi batzuk dira, baina argi
daukate hau dutela etxea, gainontzeko herriek jatorria beste nonbaiten
daukaten gisan Kaukasoko bazter hau dela zirkasiarren sorleku.
Historiak, konkistak eta genozidioak munduan barna sakabanatu arren, eta
etxean ia desagerrarazi.
Sobietar Batasunaren garaitik, milaka
kilometrotatik heltzen dira trenak honaino errusiar bisitariez gainezka.
«Zuek ohituta zaudete mendiak ikustera, baina turistak lautada
hotzetatik datoz, eta hunkitu egiten dira Kaukasora heltzean,
liluratuta», diost autotik Muratek, Fatima Tlisova kazetari
erbesteratuak Sotxin lotu didan kontaktuak. Salitx adiskidearekin etorri
da, eta badakit datozen egunetan denetarik izango dudala, Kaukasoko
abegikortasun lege zorrotzek agindu bezala. Zirkasiarrak dira, Europako
txoko honetako herri mitiko, ezezagun eta zigortuenetako biztanleak.
Errusian
ia milioi bat zirkasiar bizi dira, baina milaka gutxi batzuk baino ez
historikoki xapsug eta ubikh etnien etxea izan ziren Xapsugian eta
Ubikhian, Sotxin alegia. «Milioi erdi dira Kabardino-Balkarian, 50.000
Karatxaevo-Txerkesian, 120.000 Adigeian». Kaukasoko bihotzean diren hiru
errepubliketan aitortuta daukate naziotasuna bertako biztanleek.
«Kabardak, txerkesak eta adigeak herri bera gara; errusiarrek banatu
zituzten izen horiek, eta gero turkiarrak diren baina haiek ere herri
bera osatzen duten balkar eta karatxaiekin nahastu. Zatitu eta garaitu;
betiko politika da». Eta non dira kostaldeko zirkasiarrak? «Munduan
zehar sakabanatuta, milioika laguneko diaspora daukagu, eta Xapsugian
5.000 lagun izango gara». 1864an konkistatu zuen Errusiak eskualdea,
herrixka guztiak banan-banan txikitu eta lur errearen taktika zorrotza
beteta. Armen eraginez edo gosez hil ez zirenak Otomandar Inperiora
ontziratu zituzten. «Asko hil ziren itsasoan, eta Turkiara oso ahul
iritsi zirenetako askok ere gutxi iraun zuten». Xapsugiako biztanleen
%90 kanporatu zituzten, eta Ubikhiako %100. Sotxi zuten hiriburu
ubikhek. Tevfik Esenç azken ubikhera hiztuna Turkian hil zen, duela
hogei urte. Zirkasiarrek ez dute Itsaso Beltzeko arrainik jan luzaroan,
itota hildako ahaideekiko begirunez.
Zirkasiar ordezkariak
Turkiatik etorri ziren 2009ko maiatzean Euskal Herrira, Euskaltzaindia
bisitatzera eta Henrike Knorri egindako omenaldian parte hartzera.
Georges Dumezil eta beste hainbatek ikerketak egin zituzten zirkasiar
hizkuntzaren eta euskararen balizko ahaidetasuna ikertzeko. Hemen mundu
guztiak dauka gure berri. Abkhaziako atzerri ministro Viatxeslav
Txirikba hizkuntzalariak euskara-abkhaziera hiztegi txiki bat osatu zuen
aspaldi. «Georgierarekin alderatu beharrean, abkhaziera-zirkasiera
askoz hurbilago daude euskararen egituratik. Baina bitxia da:
hungariarrak etengabe ahaide bila ari dira, eta euskal hizkuntzalariek,
berriz, tematuago dirudite munduan bakarrak direla frogatzen», esan
zigun duela bi urte BERRIAn argitaratu genuen elkarrizketan.
Toponimia
«Loo
du izena herri honek», dio Muratek. «Zirkasiar jainko baten izena da,
baina armeniarrak eta errusiarrak bizi dira hemen gaur egun». Hurrengo
herriko biztanleak georgiarrak eta greziarrak dira. «Izenak gureak dira,
baina beste jende bat bizi da». Joseba Sarrionandiaren berbak datozkit:
«Gero eta gutxiago gara ginenak/ gero eta urrutiago ginena/ jendeak
misterio aire batekin ahoskatuko ditu izen zaharrok».
Xakhe
ibaian haranean gora joan gara. Kamioi militarra daukagu atzean, baina
ez dakartza soldaduak, Sotxiko turistak baizik. Gutxi batzuk Zorik
Atxmizoven museo txikian geratzen dira Bolxoi Kichmay herrian. Bidearen
beste aldean te soroak daude, munduan iparraldeen daudenak omen.
Edalontzi bana te hartzen ari garela, zirkasiar kulturari buruzko
azalpentxoa eman die Atxmizovek. Laburra behar du, badaki hoteletako
eskaintza inguruko ur-jauziak bisitatzea dela. «Turismorako ere ez
digute babesik ematen agintariek», kexu da Murat. XIX. mendeko Iermolov
konkistatzaile ankerraren hitzen oihartzuna dator: «Lurralde hau behar
dugu, zirkasiarrik gabe».
«Txerkes hitza turkieratik
dator: gerratik datorren gizona esan nahi du. Baina geure buruari adiga
deritzogu, txetxeniarrek euren buruari nokhtxi deitzen dieten legez».
Tradizio estuenaren arabera hezitakoa da Zorik zaharra; haurra zela,
herriko beste familia bati eman zioten. «Ohikoa zen mutilekin hala
jokatzea, auzoek hezita gogortu zitezen, etxekoek beti bigunago heziko
zutelakoan». Armak, borrokak eta agintearekiko matxino izpirituak gaur
egunera arte iraun dute Kaukason. Olinpiar Jokoetan ere, zirkasiarrek
eta txetxeniarrek lortu dituzte borroka-kiroletan Errusiak irabazitako
dominak. «Hona turista asko datoz, baina ez dute guri buruz ideiarik
ere; arazo handia da hori. Errusiar literaturan hain garrantzitsua den
Kuban ibaiak sakon esan gura du zirkasieraz, bazenekiten? Bada
ezinbestekoa da Errusiako herriak ezagutzea elkarbizitzarako», Kaukason
gaudela aintzat hartuta, ia adierazpen politikoa dirudi.
Munduari emandako lexikoa ere badauka aipagai: «Sa labana da, eta blai sugea. Sablea laban handia da». Eta txerkeska
berokia beretzat hartu zuten tsarraren militarrek. Ez da dotorea eta
erosoa soilik, baita erabilgarria ere, dena aldean eroateko. Bala
zorroen gisako gazid gordelekuak dira, edaria, janaria, tabakoa edo
armaren bat eramateko. Haranean gora doazen turistentzat prest dauzkate txerkeska dotoreak, papakha txapelarekin eta kindzhal
labanarekin, argazkiak egin ditzaten, uda betean egonda ere. «Adigak
Kaukason beti izan dugu frantsestuen fama, modagatik, dotoreziagatik».
Eskolarik ez
«Hobe
horrelako osperik izan ez bagenu. Errusiarren konkista eta genozidioa
baino lehen milaka zirkasiar atzeman zituzten turkiarrek sultanaren
harenera eramateko», dio Aslan Gvaxev historialariak. Genozidioaren
oroitarria erakutsi digu; eskualde osoko bakarra, turistengandik urrun.
Kostaldean toponimia baino ez da zirkasiarra, oroitarriak errusiar
militarrentzat dira. Herriko ikastetxean dihardu Gvaxevek. Adigeraz
irakasten den azken bi herrietako bat da Bolxoi Kichmay. Xapsugiya
aldizkariko Anzor Nibo zuzendariak dioenez, azken urteotan kendu
dituzte zirkasiera eskolak. «Hemen ez daukagu errepublikarik, Stalinek
gure eskualdea administratiboki Errusiako lurralde bat gehiago bihurtu
zuenetik. Baina gure hizkuntza irakatsi izan zen hala ere». Hori dute
egun eskari nagusi: «Stalinek kendu zigun eskualde autonomoa
berreskuratu behar dugu, gure hizkuntzak eta herriak gutxieneko babesa
izan dezaten».
Trikuharriak daude haranean, baita sasiek jandako
hilobiak ere. Turisten kamioiak abiada bizian doaz ia urik gabeko
errekaren arroan. Gauean herrian geratu dira batzuk afaltzera; zirkasiar
dantzen ikuskizun paregabea antolatu dute, agertokiko alde batean
Errusiako bandera eta bestean zirkasiarra dagoela. Herria biziberritzeko
balioko duen ustea daukate, baina nortasuna indartzera doan ekimen
orok, turistikoki izanda ere, agintarien eragozpenak baino ez ditu
izaten. Sotxiko 2014ko Neguko Olinpiar Jokoak horren adibide. Ekialde
Hurbileko eta Amerikako diasporak boikoterako deialdia egin badu ere,
Kaukasoko zirkasiarrek euren kulturaren ispilu izatea baino ez dute
eskatzen, Errusiak ez dezala ondarea ezkuta. «Moskuk kosakoen irudia
hauspotu du, eta bertoko herriarena desagerrarazi». Bihar joango gara
Olinpiar Jokoen egoitzara.
Errusiako Far West
Kaukasoko herri indigenaren paradigma izan ziren zirkasiarrak XIX.
mendeko erromantizismoan; mende bat behar izan zuen Errusiak Kaukaso
konkistatzeko.
Lau kilometro estu da Kertx-eko pasabidea Port Krym-dik Port Kavkaz-era.
Sobietar Batasunean Krimeara lotzeko zubia egiteko asmoa izan zen,
baina gaur Ukraina eta Errusia bereizten dira. Ez da beti horrela izan.
Penintsulan turkiar tartariarrak izan ziren mendetan nagusi. Errusiako
aldean, Itsaso Beltzak elezaharretakoa dirudien herrialde bat busti zuen
1864ra arte, mapa zaharrek agertzen duten legez: Zirkasia. Hitzak berak
askatasuna adierazten zuen, Kuban ibaitik hegoaldeko lautadetan barna
Europako mendirik garaieneraino. Kaukasoko herri indigenaren paradigma
izan ziren zirkasiarrak XIX. mendeko erromantizismoan —mendebaldean
euskaldunek jokatu zuten antzeko rola, bidenabar. Eta, aldeak alde,
Errusiaren konkista luzea alderatu liteke halaber karlistadekin—.
Zirkasiar gizonen eta, batez ere, emakumeen edertasunaren oihartzuna
mendebalderaino iritsi zen, tragedia baten bidez: Otomandar Inperioko
harenetan gutiziatuenak ziren esklabo çerkes haiek. Greziarrek aipatu
zituzten kroniketan lehendabizi; Itsaso Beltzaren beste aldean bizi
ziren menditarrak ziren. XVIII. mendean ekin zion konkistari Errusiak,
neguan izoztuko ez ziren itsaso epelen bila. Itsaso Beltzera iritsi zen,
gainbehera zihoan Otomandar Inperioraino. Baina inoiz erabat konkistatu
gabeko nazioak ez zuen ontzat eman tsarrarekiko morrontza.
Mende
bat behar izan zuen inperioak Kaukaso konkistatzeko. 1859an Xamil imana
errenditu egin zen Gunib herrixkan. Kaukaso ekialdea, Txetxenia eta
Dagestan menperatuta zeuden. Baina Asiatik hurbileko lurraldea baino
gehiago gutiziatzen zuten mendebaldea, Itsaso Beltzera eta Europara
begira, berdea eta nekazaritzarako lur zabalekin. Zirkasia zen lurralde
hori.
Port Kavkaz-etik (Kaukaso portua, errusieraz) mendiak urrun
dira oraindik; 400 kilometroko bidea daukagu aurretik Sotxira iristeko,
Itsaso Beltzaren ertzean. Anapa dator lehendabizi, Gelendzhik gero,
Tuapse... mendetan portu libreak izan ziren. Gero Errusiak gotorlekuak
eraiki zituen; Estatu Batuek Far West-arekin, mendebalde urrunarekin,
egin bezala. Kaukasoko indiarrek erasotzen zieten gotorleku haiei.
Ameriketan Mississippi ibaiak legez, Kubanek adierazten zuen inperioaren
eta lurralde basatien arteko muga. Astiro-astiro ibaiaz hegoaldera joan
ziren ezartzen errusiar nekazari-gerlariak. Cowboy-en eta kosakoen antzekotasuna begi bistakoa da.
Lazarevskaia
herrian dago kostaldeko zirkasiarren Adighe Khasa elkarteko egoitza.
Sotxi inguruko herri turistikoa da Lazarevskaia, eskualdeko hondartzarik
handienetakoa baitauka. Herriak Mikhail Lazarev almirantearen omenez
hartu du izena. Txetxeniako gerra betean, ekintza txiki batek bazterrak
harrotu zituen 1996an: milaka turista jaisten den tren geltokian bertan,
Lazareven estatuari sudurra moztu zioten zirkasiar abertzaleek. Mende
eta erdi geroago, mendeku hartzen ari ziren. «Haren aginduetara bost
lehorreratze izan ziren eskualdean», diosku Anzaur Allalok. «Oso
pertsonaia mingarria zaigu; administrazioak ulertu beharko luke.
Lazarevi jar diezaiotela estatua jaio zen lekuan, ez hemen. Gure herrien
txikizioaren sinbolo da». Hamasei urteotan hogei bat aldiz egin diote
eraso estatuari, eta agintariek beste horrenbeste bider ezarri dute
atzera. Estatua zena monumentu izendatu berri dute; hau da, babes
handiagoa hartu du Lazareven irudiak. Eta kalte egiten diona
espetxeratzea ahalbidetzen du.
BERRIAn argitaratua
No comments:
Post a Comment