2000. urtean sartzear ginela, egunkari
batetik uztear ginen mendea nork markatu ote zuen galdetu zidaten.
Izen bakarraren ordez, bi aipatu nituen: Vladimir Ilitx Lenin, eta
Nelson Mandela. Horien pare edo are aurretik, beste iraultza bat ere
azpimarratu beharko litzatekeela uste dut, feminista. Edozelan ere,
Madibaren figurak badauka neurtzeko oztopo bat: neurtezina dela. Ezin
ezein pertsona garaikiderekin alderatu.
Badago Mandelaren biografian alde bat,
gurean deliberatuki ezkutatu (batzuek) eta azpimarratu (besteek)
egiten dena. Mandela “terrorista” da. Madibak argi adierazi zuen:
“terrorista deitzen zidaten atzo, baina espetxetik irtetean, askok
besarkatu ninduten, etsaiek ere bai, eta hori esan ohi diet
terrorista deitzen dietenei bere herria askatzen borrokan ari
direnei”. Alde honetan zentzugabeena, Mandelak borroka armatuaz
daukan ikuspegia gordetzea da. Jarrera zintzo eta bakezaleena baita.
Indarkeriaren aurkako hautua espetxetik irten eta Hegoafrikako
herritar guztientzako estatu berria eratzen duenean dator,
herrialdeak izan zitzakeen mendeku tentazio guztiei ateak itxita. 30
urte lehenagoko idatzietan berriz, borroka armatuaren aldeko hautua
azaltzen du. “Esan nuen okerra eta immorala gure herria estatuaren
eraso armatuz zapaltzea inolako alternatibarik eskaini barik. Jendeak
bere kabuz armak hartu zituela aipatu nuen. Indarkeria hasi egingo
zen, geuk ekin zein ez. Ez ote zen hobe guk geuk gidatzea indarkeria
hori, zapalkuntzaren sinboloei -eta ez pertsonei- erasotzen genien
printzipioen arabera?”. Zapalkuntza ankerrenaren aurrean,
autodefentsa mekanismoaz dihardu. Ez dirudi inor aurka egoteko berbak
direnik. Etxeko betaurreko deformatuekin ikusteak dakar arazoa,
baina, indarkeria “beti, edozein egoeratan” gaitzesgarri den
argudio txepelak. Ageriko gauza bi adierazten baititu Madibak:
indarkeriaren aurka egotea dela iraultzailearen betebehar baina
zapalkuntza egoera batek horretara bultza dezakeela (eta beraz,
“indarkeria noiz” galderari erantzuten dio), eta bigarrenik,
zapalkuntza egoera anker horretan ere defentsa indarkeriak beharrezko
dituela parametro etikoak.
“Mendi handi batera igo eta gero,
igotzeko beste mendi asko daudela baino ez duzu aurkitzen”,
Mandelaren aipu ezagunetarik irakurtzen dudanean, “deye mon, gen
mon” (mendien atzetik, mendi gehiago) kreolerazko esaldia datorkit
gogora. Herrialdeko zailtasun aipatzeko darabilte haitiarrek esaldia.
Haitiko iraultzak 1804an esklaboen lehen garaipen sendoa ekarri zuen,
eta Ameriketako herrialde behartsuena bihurtu dute. Haititik Barack
Obamara Mandela dago bidean. Presidente beltzak ohore egin dio
Madibari, hura gabe ezin Etxe Zurian irudikatu. Madibak erbestean
hartu zuen Jean-Bertrande Aristide haitiar lehendakaria. Mandela
itsasargia zen, baina sarri gogoratu zuenez, garaipena ez zen berea,
argi emateko hartu zuen herriak gainditu zuen apartheida.
Ia ehun urteko erraldoia da, bizitzan
sinbolo, espetxetik lehendakaritzara eta ontasunaren irizpide moral
bihurtuta. Tambok “sortu” zuen Mandela, baina ezin ulertu,
Kathrada, Slovo edo Biko barik. “Mandelak dioenez”, edozein
argudiotarako indartzaile da gaur. Pertsona, gero sinbolo eta azkenik
mito, ohiko bidea alderantzikatu eta atzera indar guztiz ageri da.
Mugimenduko buru, herrialdeko presidente, apartheidaren aurkako
borrokalari... eta halako batean, Irlandatik Euskal Herrira datorkigu
Hego Afrika. Mandelaren fundazioa, Afrikar Kongresu Nazionala,
dozenaka elkarte biltzen dituen mugimenduaren eskuak bostekoa ematen
dio eta Euskal Herria ere, prozesu berri batera dator. “Beti dirudi
ezinezko, eginda dagoen arte”, eta irribarre zabala. Hegoak
iparrari ekarri digu lezioa. Eta gure xumean, badugu zer irakatsi,
xhosera, zuluera eta beste hizkuntzekin zelan jokatu asmatzen ez
dakien herrialdean, ofizialtasun testimonialetik harago. Baina egongo
da astirik horretarako. Gaur, eskerrik asko, enkosi,
Madiba.
No comments:
Post a Comment