“Bere bankarien
testosteronak hondatutako herrialdea”, definitu zuen John Carlin
kazetariak. Eta gizon-emakumeek harekin amaitzea erabaki zuten.
Kontua zen pertsonak jarri edo kentzea; sistema oso bat, politika
egiteko eta pentsatzeko modu bat aldatu behar zen. Eta egiaz dena
baino are gazteagoa dirudien politikari gazte batek joko-arau hori
ezarri zion iparraldeko nazioari errautsetatik jaikiarazi zion
Gobernuari.
Beti da arriskutsua
herrialde edo gizarte baten berpizkundearen sinboloa eraikuntza bat
izatea. Asko dira mundu zabalean adibideak, miseriaren erdian
altxatutako eraikin itzelak. Iazko irailean PEN Internationaleko
kongresuan Euskal PENeko ordezkariek Reykjavikeko portuan Harpa
zentroa bisitatu genuenean, beharbada Bilboko Guggenheim-ekin lotura
egin genuen. Gauez are ikusgarriagoa da. Baina, batez ere, munduan
iparralderen dagoen hiriburuan haren konbentzio-guneari darion
berotasunak ematen du atentzioa. Eraikin hura burutzeko ardura,
Islandiak gogora zezakeen krisi ekonomiko larrienaren erdian, apustu
handia egin zuen Kultura ministro ezkertiar bat izan zen. Katrín
Jakobsdóttir-ek tolesgabe aitortzen du: “ez da egia argi neukala,
zintzoa izan nahi dut. Baina bazegoen itxaropen handia ere”.
Zuen atzetik ezkerreko alderdi askori gertatu
zitzaien: Gobernuan sartu, ilusio handia piztu, baina miseria-egoerak
kudeatu beharra. Gaur-gaurkoz, eraikin batek ez dirudi apustu
egokiena larrialdi-une baterako.
Diru asko xahutu zen
ordurako, egia bihurtu behar zuen amets moduko baten; hasteko,
islandiar musikarientzat, eta nik ez zuen amets hura ostu nahi. Denek
ez zeukaten argi. Batzuek erdi eraikita utzi nahi zuten, esaten zen
hondamendi haren sinbolo bezala utz zitekeela. Nik, zinez diot, ez
nuen sinesten porrot ekonomikoari buruzko oroitarri handi bat behar
zenik, ez neritzon egoki. Gaur inork ezin du irudikatu auditoriorik
ez dela. Gure alderdian ere, baziren elitearen etxe bezala ikusten
zutenak. Neurri batean pragmatikoa izan nintzen, hainbeste diru
xahutu zen ordurako eze, amaitu beharra zegoen. Hori bazen aski
motibo. Baina amaitzeaz gain, garrantzitsua zen gero kudeaketa ona
izan zezala, sortzaileak, gazteak batuko zituena.
Reykjavikeko
alkatearekin egon nintzen, hura beste alderdi batekoa izan arren,
eskuindarra. Elkarrekin lan egin genuen, kooperazio bikaina izan zen,
eta lanaren ondoren denek ikusi dute aukera asko sortu direla. Lehen
urtean milioi bat bisitari izan zituen. Garrantzitsuena da,
kontzertu-areto erraldoia dela. Pozik nago halaber alkatearekin
adostu genuelako lasai ibiltzeko leku bat izan zedila, denentzat,
internetekin, kafe bat hartzeko, leku publiko bat. Berriki 35 mila
bisitari izan genituen asteburu baten, gehienak islandiarrak,
gastronomia jardunaldi batzuetan. Ona da, argi neukan denon onerako
izan behar zuela, ez zela soilik gauza distiratsu bat edo
elitearentzako zeozer eraikitzea.
2013ko Mies van der
Rohe Arkitektura saria jaso zuen. Baina zail egiten zait Gobernu
bilera bat irudikatzea, krisi betean, eta Ekonomia ministroarekin
eztabaidan.
Urteberri baino lehen,
gai horri buruzko eztabaida izan genuen telebista, zein industria
kultural geneukan eta zein behar genuen, eta jendeak esan zuen, lehen
aldiz eztabaidatzen zela gai horiei buruz telebistan. Eragin
ekonomikoaz baino ez bada hitz egiten, joera honakoa da: “eragin
ekonomikoa duten egitasmoak soilik babestuko ditugu”. Beti ez duzu
hori jakiterik; baliteke ikerketa bat bultzatu behar izatea eta,
noski, kalitateagatik aztertu beharko duzu, eta berehalako balizko
aplikazio praktikoengatik. Islandian badaukagu batzorde bat
horretarako, ez dira politikariak, profesionalak baizik, artistek
eurek izendatuta, eta haiek erabakitzen dute. Artisten esku dago
erabakia, beti ez du eragin ekonomikoa izango, baina agian bestelakoa
bai.
Sostengarritasuna
politikan giltzarria dela irakurri dizut. Eta kontzeptu hori
emakumezkoa dela aldarrikatzen.
2009an, bankariek
sartu gintuzten arazo haien guztien erdian, argi ikusten zen
gizonezkoen kultura hark, epe laburreko eta berehalako aberastearen
kultura hura zela denaren errudun. Eta horren aurrean pentsamendu
pragmatikoa behar zen, oinak lurrean, berehalako etorkizunerako
estrategia izan ordez begirada jarriko zuen hurrengo hamarkadetarako
gauza sendo bat eraikitzeko. Pentsatzeko modu hori ez da sortzen
gizonek agintzen duten gobernu baten.
Laura Mintegi
idazleak antzeko zerbait esaten du “ezkerrak balore femeninoak
hartu behar ditu” aldarrikatzen, hala nola negoziatzeko edo
bestearen lekuan jartzeko gaitasuna.
Bai, ados nagoela uste
dut. Ez da ezer aldatuko politikan sartu eta haren baitan gizonezkoen
kultura dominatzaile horretako zati izateko lan egiten badugu. Hor
badago beste arazo bat ere, hedabideetan gizonak dira nagusi, eta
ikuspegi maskulinoa daukate batez ere. Eta horren ondorioz bizitza
politikoan ere gizonek eta gizonen baloreek agintzen dute.
Hala da Eskandinavian ere?
Bai, han ere bai.
Hedabideetan ageri dena horren guztiaren zati da, agian literatura
teoriaren eraginez diot hori; uste dut gizonak nagusi diren kultura
baten baloreak ditugula oraindik. 80ko hamarkadara arte ia ez
geneukan emakumerik Parlamentuak, 60tik hiru-edo izango ziren, orain
ehuneko 35-40 dira. Gauzak aldatu dira, baina politika orokorra,
prentsako goiburuetan ageri dena, hizkera hanpatuarekin, eztabaidak
berdin. Elementu horiei esaten diet gizonen kultura, eta oraindik
nagusi da politikan eta haren transmisioan.
Hau da, aurrerapenak aurrerapen, politika
oraindik gizonen ikuspegitik aurkezten da?
Hala uste dut.
Ministroa izan nintzenean, ez nintzen beste politikari batzuk adina
agertzen hedabideetan. Baina inkestek zioten gustura zeudela nire
lanarekin, hizkera gogor hori erabili barik ere. Uste dut jendeak ez
dituela horrelako gatazka gogorrak gura politikan, bestelako harreman
eta hizkera batzuk baino. Eta posible da emakume askok politika
egiteko beste modu bat abiaraztea, beste balore eta harreman batzuei
ekitea, baina azkenean hedabideetan transmititzen dena, neurri handi
baten, zarata hori da.
Esan dezakegu, sistemaren barruan lan eginda
ere, oraindik ez dela lortu sistema hori aldatzea.
Politikak bai gizonen
bai emakumeen bizitzari eragiten die. Nire aburuz, gizonak eta
emakumeak badituzu mahaian erabakiak hartzen, ikuspegi gehiago izango
dituzu, askotarikoagoak, ez alderdi desberdinetakoak, baita
esperientzia desberdinetakoak ere. Gizon-emakumeen esperientziak, eta
erabaki horiek hobeak izango dira, azken baten horrek axola baitio
komunitateari. Jende desberdinak izatea, eta ez naiz ari gizonak eta
emakumeak egoteaz soilik, garrantzitsua da talde desberdinak
ordezkatuta egotea ere. Adibidez, Islandian oso etorkin gutxi ditugu
politikagintzan, eta hori aldatu egin behar da, haien esperientziak
ekartzeko politikara, erabakiguneetara, hala denok denongandik ikas
dezagun.
Elkarbizitza ere ikasi
egiten da. Barneratzen, adibidez, emakume askok aipatu legez, gizon
edo emakume bat egote hutsak, eragina daukala eztabaida batean.
Bai. Beste guztiak
gizonak diren bilera batean emakume bakarra banaiz mahaian, badakit
eztabaida handia egongo dela, nolabait ni ez banengo bezala ariko
direla, sutsuki, elkar zapaldu nahian. Baina nitaz gain beste emakume
bat ere egonez gero, mahaiaren beste aldean, orduan erabat aldatuko
da giroa. Horregatik uste dut garrantzitsua dela berdintasun hori
lortzea. Badakit jendea gehiago orokortzea dela, baina emakume baldin
badituzu boterean, beste era batera hurbiltzen dira auzietara,
gaitasun handiagoa daukate jendeari entzuteko, bestela uste dutenekin
elkarlanean aritzeko. Ez dakit horrela bereizterik dagoen, gizon eta
emakumeen artean soilik, edo balore horiek egiaz eragiten ote dieten
gehiago emakumeei, nik hala dela uste dut, elkarlan hori era
naturalagoan datorrela, esperientziagatik, entzuteko eta ikasteko gai
izateko. Nire esperientzia da, ministerioan, edozein gairen aurrean
galdetzen nuela, “aizu, gai honetan zer daukagu, zer deritzozu?”
eta gertatu zitzaidan haiek erantzutea, “zeuk jakin beharko
zenuke”. Bai, ministroa naiz baina ez dakit den-dena, egiaz edonor
izan daiteke ministro.
Edonor izan daiteke ministro, baina hedabideen
trataera desberdina da. Zuri galdetu izan dizute nola bateratzen
zenituen lana eta zure hiru ume txikien zaintza. Gizonezko ministro
bati nekez egingo zaio galdera hori. Niri ere, hasiera batean,
iruditzen zait ez nizukeela eremu pribatu horri buruz galdetu behar.
Baina, bestalde, politika egiteko modu berri batez badihardugu, modu
gizatiarragoa dei diezaiogun, beste balore batzuk dituena,
familia-biziarekin bateragarria, ez ote genuke eremu hori ere
naturaltasunez txertatu behar? Hau da, berdintasuna zer da,
emakumezko ministroari ez galdetzea gizonezkoari galdetuko ez
zeniokeena, ala hari ere egitea emakumezkoari egiten dizkiozun
galderak?
Gizonak dominatzen
duen politikaren mundu bateko zati da. Gizonek ere badituzte umeak,
baina inork ez die galdetzen edo ez dira kezkatzen noiz eta nola
zaintzen dituen umeok. Niri esan izan didate, “zure senar gaixoa”,
entzuten duzun bezain barregarri, baina egiaz esan zidaten. Agian
genero-politiketan garrantzitsua da markatzea, emakumeak
seme-alabekin egon behar diren bezala, gizonek ere hala egin behar
dutela, gai izan behar dutela biak uztartzeko, lana eta familia.
Ministro izateak ez du esan nahi seme-alabak albora uztea, inondik
inora. Politikan sartu nintzenean, argi neukan. Semeak lau urte
zituen ministro izendatu nindutenean, eta uste dut nahiko ondo
uztartu nituela eremu biak. Lanetik etxera itzultzen nintzen,
familiarekin afaldu, umea haur-eskolara eraman. Hala izan behar dela
uste dut. Islandian badira amatasun eta aitatasun-baimenak. Bederatzi
hil dira, hiru gizonarentzat, hiru emakumearentzat, eta beste hirurak
banatu daitezke, baina ez gizonaren hiru hilak. Garrantzitsua da
eremu horretan gizonaren inplikazioa. Eta orain bertan, gizonek eurek
nahi eta eskatzen dute. Ez da beharrezkoa, baina ia denek eskatzen
dute, ia arautzat hartzen. Eta ez herrialdeko tradizio bat delako,
egiaz berri samarra da. 2000. urtean onartu zenean, oso lege
progresista zirudien, eta urte gutxian izan zuen arrakasta, gaur egun
gizon guztiek nahi dute.
Garrantzitsua da
erantzukizunak banatzea, kalera irtetea, hura ondo ezagutzea;
gizonentzat ere hala da, garrantzitsua da politikariak benetako
bizimoduaren zati izatea. Amatasun-baimenetik itzuli nintzenean
gustura nengoen, lanak edo giroak irentsi gabe, eremuak bereiziz
baina bakar bat utzi gabe. Politikan dagoenak ezagutu behar du
herritarren, kalearen pultsua. Agian Islandian errazagoa da, dena da
beste herrialde batzuetan baino informalagoa. Reykjaviken adibidez,
ez da arraroa –egiaz oso arrunta da – lehen ministroa
supermerkatuan aurkitzea erosketak egiten.
Teorian argi dago,
emakume askok diotenez, paperean ondo dago, lehen egunean onartu
egiten da, baina hirugarren edo laugarren bilerak aurpegi luzeak
azaldu ohi dira. Eta une horretan, bestelako baloreak hartzen dituzu
azkenean, gizonek bezain ondo egin dezakezula demostratu behar
duzulakoan.
Bistan da, arau
zaharrekin konformatzen bazara, horra eramango zaitu presioak. Baina
nik erabaki nuen ez zela hala izango. Jendea gustura egon zen
emaitzarekin. Lan eskerga egiten nuen berdin-berdin, batzuetan oso
ezohiko orduetan, gauez edo beharrezko zenean. Bazitekeen bilera bat
izatea, bilera hura luzatzea, tira, bada utzi egiten zenuen zure
zereginak betetzeko, eta gero itzuli. Nire alderdian behinik behin,
horrela da. Beti esaten dut, zerbait aldarrikatzen badugu, praktikan
jarri behar dugu. Ez dut nahi gizarte bat, zeinean karreraren edo
lanaren eta familiaren artean erabaki behar duzun. Egia da
Eskandinaviako mentalitatearen zati ere badela. Politika-munduan
agian zailagoa da hau guztia, baina hor ere aldatzen ari dira gauzak,
aldatu behar dute. Politikariek gure baloreak barneratu behar
dituzte, errealitatea ukitu behar dute, ezin dute inolaz ere bolizko
dorrean gelditu. Ona da politikarako, gizarterako, baita haientzat
ere.
Elkarrizketa batean irakurri nizun, emakumearen
eraginaz berbetan, zelan gizonek ekonomiaren gaia meatzaritzara
zeramaten, eta zuek nabarmendu zenuten musikak eta literaturak
aluminioak beste diru ekar ziezaiokeela herrialdeari. “Gizon bati
ez zitzaiokeen horrelakorik otuko”, erantsi zenuen. Zein
neurritaraino eusten diozu politikan sartu zen literatur kritikari
hari?
Politikan erabat sartu
aurretik, gauza ugari egiten nituen: irakaslea, literatura
kritikaria, argitaletxe baten ere baniharduen, baita literatura
munduko beste eremu batzuetan ere. Arnaldur Indriðason-i buruz egin
nuen tesia, eta Islandiako eleberri beltzaren zale sutsua naiz.
Begi bistako da generoaren arrakasta. Baina,
egileak ez ote dira behartuta sentitzen honezkero gisa horretako
eleberriak idaztera?
Bai, batek edo bestek
esaten dit, “gorroto dut eleberri beltza, inork ez du nahi istorio
bat, ez badauka hilketaren bat”. Uler dezaket, uste dut azken
bizpahiru urteotan aldatu dela pixka bat, baina berriki arte
bazirudien denek idatzi behar zutela eleberri beltza. Nik oso maite
dut, batez ere nekatuta banago eta eleberri batekin lasai gozatzea
besterik ez badut nahi. Bestelako gauza asko ere irakurtzen ditut.
Jendeak bere gizartea ikusi nahi, eleberri beltzean ikusten du, baita
beste literatura mota batean ere.
Arrakasta egileena
da, noski, baina sarritan Gobernuek rol garrantzitsua daukate,
bekekin, itzulpenerako laguntzarekin, sustapenarekin, e.a.
Nik ez nuen horretan
zerikusirik izan, e (barrezka). Islandian argitaletxeek erabakitzen
dute zer itzuli behar den. Gobernua Erdi Aroko sagak itzultzeaz baino
ez zen arduratu, hura zen politikoki zuzena. Gainontzekoa
argitaletxeen esku.
Baina itzulpenak laguntza handia dauka.
Bai, baina ez da
politikarien meritua. Tradizio handia da, artisten euren Kontseilua.
Oso pozik nago azken bi edo hiru hamarkadotan giroa aldatu egin
delako, asko itzultzen da baina modu profesionalean, politikarien
eskuetatik igaro gabe. Eztabaida bat izan genuen, zer itzuli behar
ote zen, eta komunistak ginela ere esan ziguten, ea Gobernuak esan
behar zuen zer itzuli behar zen eta zer ez.
Zuen egileak itzuli
egiten dira, baina zuek ere asko itzultzen duzue, 300 mila hiztun
dituen hizkuntza bat izanik. Pentsatzen dut azpidatziek badutela
zerikusirik baina, hala ere, idatzizko kultura beste hizkuntzaren
baten ere jasotzen duzu, demagun danieraz edo ingelesez?
Sekula ez da aski
izango, baina asko itzultzen dugu islandierara. Politika indartsua
dago horretan, nazionalista nahi baduzu, eta argitaletxeak dira
itzulpenen erantzule. Gure politika kulturalaren zati da. Asko dira
danieraz edo jatorrizko hizkuntzan irakur dezaketenak, baina
islandieraz irakurtzea ere maite dugu, besteak beste, itzultzaileak
zein lan egin duen ikusteko. Itzultzailea gure panorama kulturaleko
zati da, eta oso estimatua da literaturan. Umeekin adibidez,
garrantzitsua da Harry Potter eta beste hainbat gauza islandieraz
egotea. Umeek maite dute eta, are garrantzitsuago dena, irakurri
egiten dute. Ez da literatura soilik itzultzen, baita eremu
teknologikoan ere, bideojokoak, adibidez. Gazteen intereseko den
guzti-guztia, islandieraz izan behar dugu.
Badugu zer ikasi Euskal Herrian.
Islandieraz hitz
egiteko arrazoiak XIX. mende amaierako politika nazionalistak dira,
1944an independentzia lortu baino askoz lehenago. XVIII. mendean
bertan bazegoen beldur hori, gure hizkuntza galdu eta denok danieraz
egingo ote genuen, eta XIX.ean hizkuntzaren aldeko mugimendu handia
egon zen artisten eta politikarien aldetik. Esango nuke, beste eremu
batzuetan inongo nazionalismorik ez badago ere, hizkuntzan oraindik
nazionalistak direla islandiarrak. Badu zerikusi horretan Islandian
Estatu Batuetako base bat egoteak, eta iparraldeko beste herrialde
batzuek baino amerikar eragin handiagoa izatea. Horregatik,
hizkuntzaren aldeko politika horiei eutsi diegu XX. mendean, eta hala
egiten dugu oraindik ere.
AEBko base bat izateak hizkuntza sustatu zuen?
Islandieraz hitz
egitearen garrantzia azpimarratu beharra, horren kontzientzia sustatu
zuen. Estatu Batuetako telebista-kateak genituen, jendeak ikusten
zuen eta ez zuen gustuko eredu hori Islandiarako.
Ingelesak era berean lagundu ote zuen lehengo
hizkuntza nagusiaren, danieraren garrantzia erlatibizatzen?
Ez, egia esan ordurako
islandiera erabat normalduta zegoen. Gure hizkuntzaren aldeko ekimena
askoz lehenagokoa da, XVIII. mendetik dator eta XX. menderako,
independentziarik ez bagenuen ere, islandiera normalduta geneukan.
Gero, II. Mundu Gerrarekin eta independentziarekin “etsai” berria
iritsi zitzaigun (barrezka).
No comments:
Post a Comment